SFP i Egentliga Finland uttrycker sin bestörtning över NTM-centralen i Egentliga Finland och FinFerries förslag att sköta färjtrafiken mellan Korpo – Norrskata – Houtskär med endast en färja under tiden 1.11 2020 – 31.3 2021.
Konsekvenserna för invånarna i Houtskär och Norrskata är avsevärda.
– I regeringsprogrammet betonas det att basservicen ska tryggas i glesbefolkade områden och det här förslaget skulle försämra servicenivån avsevärt, säger kretsordförande Regina Koskinen.
Skolskjutsarna till det gemensamma högstadiet i Korpo blir omöjliga att genomföra inom ramen för den lagstadgade tiden om tre timmar, likaså blir lågstadiets skolskjutsars lagstadgade tid om 2,5 timmar ogenomförbar.
– Den yrkesverksamma befolkningens möjligheter att jobba utanför den egna orten blir så gott som obefintlig och påverkar därmed deras utkomstmöjligheter, påpekar Koskinen.
Den förändrade servicenivån kommer även att påverka andra samhällsfunktioner såsom sjuktransporterna, ambulans, FPA-taxi, vägunderhållet och godstransporterna med förhöjda transportkostnader för näringslivet.
SFP i Egentliga Finland yrkar på att NTM-centralen i Egentliga Finland och FinFerries sköter trafiken med två färjor året om.