SFP:s viceordförande Henrik Wickström hoppas att staten i framtiden kunde satsa mer pengar på den tågtrafik man upphandlar. Enligt Wickström finns det flera spårsträckor i Finland som kunde trafikeras effektivare. Som exempel nämner han kustbanan.
– Ifall vi vill uppnå vår klimatmål måste vi satsa på rälstrafiken. Det kräver statliga åtgärder och stöd, vi borde ha tydligare mekanismer för hur trafiken planeras, säger Wickström
– Det är fint att staten valt att också i fortsättningen upphandla tågtrafik mellan Karis och Hangö. Personligen hoppas jag att vi får en direkt tågförbindelse mellan Helsingfors och Hangö då Hangö-Hyvingebanans elektrifiering är färdigställd år 2024. Trafik- och kommunikationsministeriet borde ha intresse av att inleda förhandlingar tillsammans med de berörda kommunerna, säger Wickström.
Tidigare i veckan träffade representanter för de västnyländska kommunerna och Nylands förbund trafikminister Timo Harakka (SDP) för att diskutera kustbanan och dess framtid. Wickström deltog också under torsdagen i en diskussion med representanter för trafikledsverket för att diskutera satsningarna på kustbanan.
– Under mötet lyfte vi fram vikten av att kustbanan utvecklas. Det har varit tråkigt att se hur lite intresse det funnits att se de möjligheter den befintliga banan mellan Helsingfors och Åbo har. För SFP är frågan viktig – kustbanan ska utvecklas, säger Wickström.