Motion 30 – Stärk socionomernas ställning inom småbarnspedagogiken

Beslut

Partidagens beslut

SFP arbetar för

  • att förtydliga och stärka socionomernas roll och arbetsuppgifter inom småbarnspedagogiken
  • en snabb ändring av lagen så att socionomer med högre yrkeshögskoleexamen ska räknas som behöriga för uppgiften som chef och daghemsföreståndare inom småbarnspedagogiken
  • att mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken förverkligas i praktiken på kommunal nivå
  • att SFP ska försäkra sig om att regeringens tilläggsfinansiering för utbildning inom småbarnspedagogik inte begränsas till lärare inom småbarnspedagogik (universitet) utan även omfatta socionomer inom småbarnspedagogik (yrkeshögskola).

Behandling

Partifullmäktiges svar

Småbarnspedagogiken är en viktig del av barnets uppväxt och ger barnet behövliga verktyg för den fortsatta lärstigen. Alla barn ska ha rätt till en högkvalitativ småbarnspedagogik, något som kan garanteras med tillräcklig och kunnig personal.

Tanken bakom lagen om småbarnspedagogik (540/2018) är att förbättra kvaliteten på småbarnspedagogiken genom att höja personalens utbildningsnivå och förtydliga de anställdas uppgiftsbenämningar. Lagens syfte är också att tydliggöra uppgifterna för personal med olika kompetensmässiga bakgrunder samtidigt som man tryggar ett mångprofessionellt samarbete så att ett daghem består av yrkespersoner med olika utbildningsbakgrunder.

Socionomen inom småbarnspedagogikens nya roll har varit problematisk eftersom den ännu saknar fastställda arbetsuppgifter. Enligt lagen är det endast känt för socionomens roll att behörighetsvillkoren för uppgifter som socionom inom småbarnspedagogik kräver minst yrkeshögskoleexamen inom hälsovård och det sociala området.

Därför arbetar SFP i regeringen för att “Regeringen förtydligar socionomernas roll inom småbarnspedagogiken och ökar utbildningen av socionomer inom småbarnspedagogik. Uppgiften som chef inom småbarnspedagogiken ska vara möjlig också för dem som har en högre yrkeshögskoleexamen för socionom inom småbarnspedagogik samt tillräcklig pedagogisk och didaktisk kompetens.”

Beslutsförslag

SFP arbetar för

  • att förtydliga och stärka socionomernas roll och arbetsuppgifter inom småbarnspedagogiken
  • en snabb ändring av lagen så att socionomer med högre yrkeshögskoleexamen ska räknas som behöriga för uppgiften som chef och daghemsföreståndare inom småbarnspedagogiken
  • att mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken förverkligas i praktiken på kommunal nivå.

Motion 30 – Stärk socionomernas ställning inom småbarnspedagogiken

I regeringsprogrammet står att ”Regeringen förtydligar socionomernas roll inom småbarnspedagogiken och ökar utbildningen av socionomer inom småbarnspedagogik. Uppgiften som chef inom småbarnspedagogiken ska vara möjlig också för dem som har en högre yrkeshögskoleexamen för socionom inom småbarnspedagogik samt tillräcklig pedagogisk och didaktisk kompetens”. Vidare nämns i regeringsprogrammet att antalet nybörjarplatser för lärare inom småbarnspedagogiken utökas vid universiteten så att varje år ska utbildas minst 1 400 nya lärare inom småbarnspedagogik.

Tidigare har behörighetskraven för lärare inom småbarnspedagogik varit en kandidatexamen inom småbarnspedagogik eller alternativt en socionomexamen inom småbarnspedagogik. Enligt den lag som trädde i kraft 2018 (Lag om småbarnspedagogik 540/2018) ska från och med år 2030 minst två tredjedelar av daghemspersonalen som arbetar i fostrings-, undervisnings- och vårduppgifter ha behörighet som lärare eller socionom inom småbarnspedagogik, och minst hälften av dem ska ha behörighet som lärare inom småbarnspedagogik. Därmed har socionomerna rättigheter inskränkts. Visserligen så har det tillkommit en ny benämning ”socionom inom småbarnspedagogiken” men lagen säger att det kan finnas socionomer på jobb, inte att det är ett måste. Därför har socionomernas ställning förblivit något oklar, vilket lett till att antalet studerande som söker till utbildningen för socionomer inom småbarnspedagogik minskat märkbart.

I sammanhanget bör noteras att även om kommunerna har rätt forma behörighetskraven så att socionomer kan jobba som chef för småbarnspedagogiken inom kommunen så kräver lagen fortfarande att daghemsföreståndaren är en person med minst pedagogie magisterexamen (Lag om småbarnspedagogik 31§). Vidare så pågår nu ett försök med förskoleundervisning för 5-åringar och ifall den verksamheten utvidgas så begränsas socionomerna arbetsmöjligheter ytterligare i och med att de inte fyller nuvarande behörighetskrav för förskoleundervisning.

Det är bra att småbarnspedagogiken lyfts fram, men vi vill påpeka att de behov som finns inte kommer att kunna täckas enbart genom att utbilda flera lärare inom småbarnspedagogik. Idéen med att skriva in behovet av ett multiprofessionellt team där det ingår också socionomer är därför god, men har lett till onödig förvirring som nu kräver förtydligande. För att försäkra oss om att vi i framtiden har tillräckligt med arbetskraft är det viktigt att vi har en lagstiftning och en verksamhetsmiljö som erkänner även socionomernas roll och kunskap.

Beslutsförslag

Vi föreslår:

  • att SFP både på nationell och kommunal nivå ska jobba för att förtydliga och stärka socionomerna roll och arbetsuppgifter inom småbarnspedagogiken.
  • att SFP ska jobba för att snabbast möjligt få till stånd den lagändring som behövs för i lag slå fast att socionomer med högre yrkeshögskoleexamen ska räknas som behöriga för uppgiften som chef och daghemsföreståndare inom småbarnspedagogiken.
  • att SFP ska jobba för att försäkra sig om att de mångprofessionella team som möjliggörs via lagändringen 2018 också ska förverkligas i praktiken på kommunal nivå.
  • att SFP ska försäkra sig om att regeringens tilläggsfinansiering för utbildning inom småbarnspedagogik inte begränsas till lärare inom småbarnspedagogik (universitet) utan även omfatta socionomer inom småbarnspedagogik (yrkeshögskola).

Motionär

SFP i Karleby genom

Jennie Elfving, viceordförande

Marlen Timonen, ordförande