Riksdagen godkände idag regeringens lagförslag om att halvera farledsavgifterna för år 2024-2027 samtidigt som arbetet med en permanent halvering av avgifterna inleds.
– Halveringen sänker kostnaderna för sjötransporterna något som hjälper utrikeshandeln och exporten eftersom 95 % av Finlands utrikeshandel går på köl. För Ålands transporter är siffran ännu högre. Det här beslutet är viktigt för Finlands konkurrenskraft, säger riksdagsledamot Mats Löfström.
Löfström har i egenskap av svenska riksdagsgruppens medlem i riksdagens kommunikationsutskott varit med och behandlat lagförslaget i detalj.
Även om farledsavgifterna halveras skapar systemet fortsättningsvis incitament för fartyg i regelbunden trafik till och från Finland samt för fartyg med isklass. Dessa fartyg kommer få nedsatt avgift också i framtiden för att säkerställa att tillräckligt många fartyg har isklass, samt finns i linjetrafik året runt, vilket är viktigt för Finlands försörjningsberedskap.
– Incitamenten för regelbunden trafik och isklass är avgörande för Finlands försörjningsberedskap. Det är också indirekt viktigt för finländsk sjöfart för att kunna upprätthålla en handelsflotta med isförstärkta under finsk flagg. Då farledsavgifterna ska halveras permanent är det viktigt att man bibehåller incitamenten, något som kommunikationsutskottet också slår fast i vårt betänkande, säger Mats Löfström.
Farledsavgifternas halvering har en årlig ekonomisk betydelse på uppskattningsvis 36 miljoner euro.