Skatten riskerar att minska på skärgårdsturismen och efterfrågan på finskbyggda småbåtar. På så vis riskerar skatten att bli direkt kontraproduktiv och skadlig för ekonomin.
Förra veckan gick förslaget om en båtskatt ut på utlåtanderunda. Den svenska översättningen av lagförslaget kommer gå ut i början av januari, vilket betyder att remissvar på svenska får längre svarstid. Regeringen har sagt att man strävar att få lagförslaget till riksdagen i februari.
Svenska riksdagsgruppens andre vice ordförande, Ålands riksdagsledamot Mats Löfström lyfte upp skatten två gånger i samband med den budgetbehandlingen i riksdagen.
– Båtskatten är populistisk plakatpolitik. Summan som den uppskattas hämta in blir bara mindre och mindre. Nu uppskattar finansministeriet att den ska ge 17 miljoner euro per år. För det behövs mycket ny byråkrati, något som är helt i strid med regeringsprogrammets övergripande målsättningar om att minska på byråkratin, säger Ålands riksdagsledamot Mats Löfström.
– Skatten kommer inte att drabba ”lustjakter och yuppieskotrar”, som Timo Soini påstod. I stället drabbar den vanliga löntagare och pensionärer. Skatten riskerar också att minska på skärgårdsturismen och efterfrågan på finskbyggda småbåtar. På så vis riskerar skatten att bli direkt kontraproduktiv och skadlig för ekonomin, säger Löfström.
Löfström frågade i budgetdebatten inrikesminister Paula Risikko om sjöbevakningen kommer få mer resurser då man nu har tänkt lägga ytterligare uppgifter på myndigheten; att övervaka skatten.
– Det är absurt att man föreslår stänga fyra sjöbevakningsstationer och minska sjöbevakningens budget, men samtidigt har tänkt ge myndigheten nya övervakningsuppgifter. Sjöbevakningens begränsade resurser och viktiga arbete behövs för att upprätthålla säkerheten till sjöss, inte för att åka omkring och kontrollera om småbåtar har betalt sin båtskatt. Samma sak gäller polisen och tullen, säger Löfström.
– Jag hoppas att så många som möjligt gör sin röst hörd i samband med utlåtanderundan för att ge ministeriet och regeringen den tydliga signalen att man i den här frågan bör tänka om och prioritera viktigare saker, som att få fart på sysselsättningen.