SFP:s vice ordförande Henrik Wickström anser att de statliga myndigheterna bör se över hur man tänkt investera i vägar, järnväg och ny infrastruktur i Västnyland. Enligt Wickström behövs nu förbättringar i all infrastruktur i regionen ifall man vill att Blastr investering ska bli verklighet.
– På de kartor som NTM-centralen presenterat kommande investeringar har de södra delarna av Västnyland ofta varit en vit fläck. Nu måste det ske en ändring. Ifall staten vill möjliggöra en utveckling i den skala som Blastr förväntar sig, måste staten investera i infrastrukturen, säger Wickström som också fungerar som styrelseordförande i Ingå.
Wickström hoppas att stamväg 51:ans farliga korsningar åtgärdas, att den fyrfiliga vägen på 51:an fortsätter åtminstone till Sjundeå och att kustabanan förbättras med mötesplatser för fler tåg. Även Ingå station som är enbart några kilometer utanför hamnområdet där Blastr vill utveckla sin fabrik för 1200 anställda bör öppnas för trafik.
– Även på andra håll i landet har staten gått in för att stöda regionen och utvecklandet av dess infrastruktur då mindre företagsinvesteringar gjorts. Stamväg 51 och kustbanan måste utvecklas ifall Blastrs investering förverkligas! Det skulle gynna hela regionen. Även andra förbättrningar som lättrafikleder kommer också att behövas, säger Wickström.