SFP:s vice ordförande Henrik Wickström gläds över Traficoms nya rapport som slår fast att kustbanan och specifikt sträckan mellan Helsingfors och Hangö hör till ett av de bansträckor med den bästa potentialen för närtågstrafik.
Rapporten lyfter fram att det finns förutsättningar för direkt närtågstrafik från Hangö till Helsingfors med stopp bland annat i Kyrkslätt, Sjundeå, Ingå, Karis och Ekenäs. Med i rapporten finns en schematisk tidtabell där hela 18 dagliga avgångar mellan Helsingfors och Hangö presenteras.
– Det är positivt att Traficom lyfter upp kustbanan så här! Vi i regionen har redan länge talat varmt för det här alternativet. För att det här ska bli verklighet är det viktigt att vi utvecklar den befintliga kustbanan så att flera tåg kan trafikera längs med den. Det första steget är nu förverkligandet av Esbostadsbanan. Därtill måste staten även satsa mer på tågtrafiken och på närtågstrafiken. Utan statligt stöd kan inte trafiken köra igång. Det är bra att komma ihåg att staten redan idag köper en del tågtrafik av VR, säger Wickström.
Wickström säger att det skulle vara viktigt att få så fort som möjligt efter att Hangö-Hyvingebanans elektrifiering färdigställts inleda med de första tågturerna mellan Helsingfors och Hangö.
-Jag hoppas att man nu får upp ögonen för tågtrafikens förutsättningar även på riksnivå. De första direkta tågturerna dagstid mellan Helsingfors och Hangö kunde börja trafikera redan år 2024 ifall vi får finansiering från staten. Det är något vi för tillfället jobbar för. Jag hoppas att nästa regering främjar utvecklandet av närtågstrafik i Finland och gör en plan på hur kustbanan kan utvecklas, säger Wickström.