RKP:n varapuheenjohtaja Henrik Wickström pitää strategisesti tärkeänä tehdä työtä Helsingistä itärannikkoa pitkin kulkevan raideliikenneyhteyden eteen. Itään päin menevä rata ja ratalinjan vaihtoehdot olivat esillä kun Uusimaa-kaavaa käsiteltiin Uudenmaan maakuntavaltuuston kokouksessa.
Politiikka A-Ö: Rautatie
Junaliikenteestä on monta etua, joiden takia siihen kannattaa panostaa. Se on ympäristöystävällistä, turvallista ja nopeaa. RKP pyrkii kehittämään junaliikennettä ja odottaa luottavaisin mielin suunniteltuja hankkeita, joiden tarkoituksena on yhdistää maakuntia sekä parantaa yhteyksiä Eurooppaan niin matkustajille kuin tavaroille. Haluamme parantaa junaratojen tasoa lisätäksemme nopeita yhteyksiä ja ilmastoystävällisiä vaihtoehtoja.

Andreas Elfving
Poliittinen sihteeri ja Kansainvälisten asioiden sihteeri
Henriksson: Tavoitteena tulee olla kaksoisraide koko matkalle Helsinki-Oulu
RKP:n puheenjohtaja, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson avasi tänään Pietarsaaren-Pedersören aseman avajaistilaisuuden. Aikaisemmin Pännäisten asemana tunnettu asema vaihtoi nimeä kesäkuun puolivälissä. Tilaisuuteen osallistuivat muun muassa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka, rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylävirastosta, VR:n toimitusjohtaja Rolf Jansson sekä edustajia seudun kunnista ja elinkeinoelämästä.
Henriksson: Lisää raiteita pääkaupunkiseudulle on tärkeä ilmastoteko
Hallituksen eilen esittelemä historiallinen lisätalousarvio sisältää huomattavia infrastruktuurihankkeiden muodossa olevia elvytystoimenpiteitä. Yhteensä hallitus panostaa muun muassa 404 miljoonaa euroa uusiin infrahankkeisiin, 30 miljoonaa perusväylänpitoon, 100 miljoonaa julkiseen liikenteeseen ja 18 miljoonaa pyöräteihin.
Henriksson: Useamman junan on pysähdyttävä Pännäisissä
VR:n toimitusjohtaja Rolf Jansson vieraili Pietarsaaressa Rkp:n puheenjohtajan, oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin kutsumana. Vierailun aiheena olivat Pietarsaaren seudun junaliikenne sekä Pännäisten aseman junavuorojen määrä.
Rkp:n ministerit: Tarvitsemme itäisen rantaradan
Rkp:n ministereiden Anna-Maja Henrikssonin ja Thomas Blomqvistin mielestä uuden, hallitusohjelmassa mainitun, Helsingistä itään suuntautuvan rautatien tulisi kulkea rannikkoa pitkin Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta itään.
Henriksson: Hallitus tekee mittavia liikenneinvestointeja
RKP:n puheenjohtaja ja oikeusministeri Anna-Maja Henriksson on erittäin tyytyväinen, että hallituksen lisätalousarviossa panostetaan tärkeisiin liikennehankkeisiin.
Ministeri Blomqvist: Rantarata esillä lisätalousarviossa
Hallitus päätti vuoden toisesta lisätalousarvioesityksestä. Hallitus esittää muun muassa lisämäärärahaa perusvälypidolle, väyläverkolle ja liikennehankkeille. Mukana investoinneissa on esimerkiksi Helsingin ja Turun välisen rantaradan peruskorjaus.
Blomqvist: Investoinnit Koverharin satamaan lisäävät tarvetta rautatien sähköistykselle
Kansanedustaja Thomas Blomqvist iloitsee Hangon Satama Oy:n ja satamaoperaattori Oy M. Rauanheimo Ab:n aiesopimuksesta kehittää Koverharin satamaa rahtisatamana.
Adlercreutz ja Blomqvist haluavat resursseja Rantaradalle
Rantarata on Länsi-Uudenmaan elinhermo ja tämän takia sen kuntoa tulee ylläpitää ja jatkuvasti parantaa.
On korkea aika toteuttaa Hanko—Hyvinkää -radan sähköistys
Hanko—Hyvinkää -rata on Etelä-Suomen ainoa merkittävä tavaraliikenteen rata, jota ei ole sähköistetty. Kansanedustajat Thomas Blomqvist (RKP), Anders Adlercreutz (RKP), Maarit Feldt-Ranta (SDP) vaativat sähköistyksen nopeaa toteuttamista.