Motion 32 – Motverka rasismen i skolorna

Beslut

Partidagens beslut

SFP arbetar för

  • att systematisk rasism minskas genom att elever och studerande ska kunna anmäla diskriminering anonymt till ett diskrimineringsombud i skolor och läroanstalter
  • att diskriminering dokumenteras för att kartlägga var rasismen förekommer
  • att fortbildning i bemötande av minoriteter ökas för vuxna i skolan.

Behandling

Partifullmäktiges svar

Motionären lyfter ett högaktuellt samhälleligt problem, rasism i finländska skolor och läroanstalter. Arbetet mot rasism är helt centralt i främjandet av likabehandling. Rasism mot personer med afrikansk bakgrund, afrofobisk rasism, i Finland bör identifieras och erkännas bättre än tidigare.

En betydande utmaning i bekämpningen av strukturell rasism i Finland är att en stor del av alla diskrimineringsupplevelser inte anmäls. Motionären påpekar helt riktigt att individers första upplevelser av rasism ofta äger rum redan innan skolstarten eller under de inledande åren i grundskolan. Det är därför av största vikt att vidta åtgärder för att främja att diskrimineringsupplevelser bland barn i skolåldern uppdagas. Vidare är det viktigt att exempelvis anmälningsprocesser görs lättillgängliga och transparenta och kan användas med låg tröskel.

För att främja likabehandling vore det viktigt att samla in information om diskrimineringsupplevelser såväl anonymt som icke-anonymt. Å andra sidan bör det noteras att olika myndigheter har olika praxis när det gäller anonymitet. Det är viktigt att kunna gå igenom ärendet med de berörda parterna. Det bör också noteras att läroanstalter har en skyldighet att uppgöra en jämställdhetsplan. I statsrådets meddelande om främjande av likabehandling, jämställdhet och icke-diskriminering nämns inledandet av ett utvecklingsprogram för jämställdhets- och likabehandlingsfrågor som ska omfatta hela utbildningssystemet som en viktig åtgärd. Genom programmet stöds den praktiska förankringen och tillämpningen av läroanstalternas nuvarande likabehandlings- och jämställdhetsplaner i småbarnspedagogikens och läroanstalternas vardag.

Rasism och diskriminering förekommer under hela studiestigen – från småbarnspedagogiken till högskoleutbildningen – och såväl personal som elever och studerande gör sig skyldiga till rasistiskt och diskriminerande beteende. Motionären framhåller också att vuxna bär ett betydande ansvar. Därför är fostran mot rasism och diskriminering av yttersta vikt genom hela studiestigen.

Beslutsförslag

SFP arbetar för

  • att systematisk rasism minskas genom att elever och studerande ska kunna anmäla diskriminering anonymt till ett diskrimineringsombud i skolor och läroanstalter
  • att diskriminering dokumenteras för att kartlägga var rasismen förekommer
  • att fortbildning i bemötande av minoriteter är obligatorisk för vuxna i skolan.

Motion 32 – Motverka rasismen i skolorna

Frågan om rasism i skolan är en fråga som blir alltmer högaktuell också i de finlandssvenska skolorna när antalet barn med annan kulturell bakgrund ökar i våra skolor.  Enligt Diskrimineringsombudsmannens utredning om diskriminering av personer med afrikansk bakgrund påverkar diskriminering alla samhällsområden för personer med afrikansk bakgrund. De första erfarenheterna av rasism har personerna fått redan före skolåldern eller under de första åren i grundskolan.

I justitieministeriets publikation 2023:24, Kukaan ei synny vihaamaan, lyfte de unga som intervjuats inom ramen för publikationen framför allt upp frågan om rasismen i skolan och i studiehandledningen. Flera av de unga som intervjuades hade erfarenhet av lärare som betedde sig rasistiskt eller som inte ingrep i rasistiska situationer. De intervjuade uppgav att de försökt påtala situationer som de upplevt som diskriminerande i skolan, men de har blivit bemötta med kommentarer i stil med ”det är inte första gången det händer, tyvärr kan jag inget göra ” eller ”jag kan inte tro att något liknande kan hända i vår skola”.

Också inom ramen för statsrådets handlingsprogram mot rasism och för goda relationer, Ett jämlikt Finland, har man intervjuat unga för att få en inblick i hur unga ser på rasism. Två av de vanligaste teman som lyftes upp av de unga var skolan och lärarna. Ungdomarna efterlyste externt arrangerade utbildningar och workshoppar i skolorna och att lärarna skulle delta i utbildningarna och workshopparna, så att frågorna skulle diskuteras tillsammans.

Ungdomarna efterlyste också att med låg tröskel kunna berätta åt en pålitlig vuxen om sina erfarenheter kring rasism, diskriminering och trakasserier. Konkreta ingripanden i situationer och verktyg som kunde underlätta för lärarna och andra yrkespersoner att ingripa efterlystes specifikt i diskussionen. De unga ansåg också att det är viktigt att yrkespersoner som möter ungdomar är utbildade inom minoritetsfrågor och att de har kunskap och förmåga att möta olika människor.

Beslutsförslag

SFP i centrum vill på basen av ovanstående rapporter

  • att systematisk rasism minskas genom att elever och studerande ska kunna anmäla diskriminering anonymt till ett opartiskt diskrimineringsombud i läroinrättningen
  • att händelserna dokumenteras för att kartlägga var rasismen sker
  • att fortbildning i bemötande av minoriteter är obligatorisk för vuxna i skolan

Motionär

SFP i Centrum, Helsingfors