Anders Adlercreutz har nyligen tagit över efter Anna-Maja Henriksson (SFP) som partiordförande för Svenska folkpartiet och som Finlands undervisningsminister. Efter några månader på sin post reflekterar han över sin nya roll och sina visioner för både partiet och den finländska utbildningspolitiken. Adlercreutz delar även med sig de fem teser han formulerat som grund för sitt arbete som undervisningsminister.
FOTO: CHRISTINA SALONIUS
ETT PARTI MED EN LÅNG TRADITION
Anders Adlercreutz beskriver känslan av att ha blivit vald till partiordförande som överväldigande. Som ledare för ett parti med en viktig roll och lång historia i den finländska politiken har han stor respekt för ansvaret han nu bär.
– Det är ett parti med en stor uppgift och en lång tradition, som i snart 120 år har varit med och byggt Finland. Att få vara en del av den kedjan är en otroligt fin uppgift, berättar han.
SFP har spelat en central roll i många regeringar, och nu står Adlercreutz inför utmaningen att balansera partiets egna politik samtidigt som han samarbetar med övriga regeringspartier i sin ministerroll.
– När världen polariseras, så polariseras även den politiska verkligheten, vilket gör det svårare än tidigare för ett liberalt mittenparti som SFP att sitta i regeringen. Högern går längre åt höger och vänstern längre åt vänster, och vi som har varit brobyggare, lite till höger om mittlinjen, har ett större avstånd än tidigare till våra regeringskumpaner, förklarar han.
Trots de här utmaningarna tänker Adlercreutz se till att partiets roll syns i regeringen.
– Det viktigt att vi deltar aktivt i debatten, att vi säger vår syn klart. Ett exempel på detta är partiets 26 åtgärder för att stimulera ekonomisk tillväxt, som presenterades under Svenska riksdagsgruppens sommarmöte, tillägger han.
NYA VÄLJARGRUPPER
SFP har länge haft ett starkt stöd i svenskspråkiga kretsar, men Adlercreutz betonar vikten av att nå nya väljargrupper.
– Vi måste nå utöver våra traditionella kärnväljare. Det är självklart att vi ska ta hand om våra kärnväljare och hålla fast vid dem, men vi måste också nå ut till nya väljare, menar han.
Adlercreutz anser att många är trötta på den ökade polariseringen och letar efter ett mer moderat alternativ i dagens politiska landskap.
– Vi ser politiska rörelser som bygger sin politik på rädslor, ofta irrationella sådana. Det är inte hållbart i ett längre perspektiv.
En annan viktig fråga för SFP är tvåspråkigheten. Adlercreutz har lagt märke till ett ökande behov av svenskspråkiga daghems- och skolplatser, även bland finskspråkiga familjer.
– Här måste vi säkerställa att vi kan erbjuda tillräckliga resurser, säger han och understryker vikten av att stärka svenskans ställning i Finland.
FEM TESER SOM UNDERVISNINGSMINISTER
Anders Adlercreutz har presenterat fem teser som grund för sin tid som undervisningsminister. De kastar ljus på de utmaningar och möjligheter han anser vara centrala för grundskolans utveckling.
TES 1: UTVECKLINGEN AV DE KOGNITIVA FÄRDIGHETERNA BÖR VARA I UNDERVISNINGENS KÄRNA
I den första tesen lyfter Adlercreutz fram hur viktigt det är att utveckla barns kognitiva färdigheter och inte bara fokusera på ämnen som matematik och läsning.
– Vi människor är komplicerade individer, och vi behöver breda kompetenser. Vi behöver inte bara god läsförståelse och förmåga att formulera oss i text, utan vi har också en skapande sida. Vi behöver musik, konst och andra kreativa utlopp, förklarar han.
Adlercreutz lyfter också upp behovet av att skapa arbetsro i skolmiljön, särskilt i den alltmer digitaliserade världen vi lever i.
– Det är bra för oss alla att tåla lite tristess, och här kommer diskussionen om mobiltelefoner in. Om vi lever i en värld där vi förväntar oss att vi ska få ett endorfinrus med 15 sekunders mellanrum, så kommer vi ha svårt att ha tålamod att lära oss förstå den komplexa värld vi lever i. Därför gäller det att skapa lugn och ro, och istället utveckla förmågan att i egen takt och på egen hand ta till oss ny kunskap.
TES 2: SKOLA OCH HEM BÖR HA ETT NÄRMARE SAMARBETE
Som fembarnspappa och långvarig förbundsordförande för Hem & Skola har Adlercreutz en bred erfarenhet av samarbetet mellan skolan och föräldrar.
– Skolan är inte en sluten värld, utan den omges av samhället runt omkring. Vi behöver föräldrasamarbete, och forskning visar att detta är ett av de mest effektiva sätten att stärka både välbefinnande och inlärning i skolan. Det handlar om att föräldrar känner varandra, umgås och bygger ett skyddande nätverk kring skolan som i sin tur stärker tryggheten.
Adlercreutz understryker att föräldrar också måste ta eget ansvar och inte belasta lärarna med överdrivet många krav, så att lärarna kan fokusera på undervisningen.
– Vi måste stödja lärandet istället för att överbelasta lärarna med frågor. Lärarnas arbete ska inte bara handla om att svara på Wilma-meddelanden. Vi måste också ge skolan lite arbetsro, tillägger han.
TES 3: SEGREGATION MÅSTE FÖRHINDRAS
Enligt Adlercreutz spelar skolan en viktig roll i att motverka segregation samt främja jämlikhet.
– Grundskolans styrka i Finland har varit att den är jämställd. Man har kunnat förlita sig på att skolan på en ort är lika bra som på en annan ort, utan stora skillnader mellan skolor inom samma stad. Tyvärr har vi nu gått i en lite sämre riktning, säger han.
Regeringen satsar 100 miljoner euro på att förnya stödet för lärandet som ska garantera att varje barn får det stöd som behövs. Regeringen har också bland annat gjort den så kallade jämställdhetsfinansieringen permanent med en satsning på ungefär 50 miljoner per år.
– Det är ett starkt verktyg för att stödja skolor med större utmaningar, förklarar Adlercreutz.
TES 4: BARN KNÄCKS INTE AV FÖRVÄNTNINGAR
Det är viktigt att utmana elever på rätt nivå för att stimulera deras utveckling. Adlercreutz anser att barn inte knäcks av förväntningar, utan utvecklas av utmaningar.
– Man talar om något som kallas flowteorin. Det innebär att när man har ett mål som ligger inom räckhåll men som ändå är lite utmanande, så trivs man som bäst. Det beror på att målet känns uppnåeligt, förklarar han.
Enligt Adlercreutz måste vi ha förståelse för att barn är olika. Något som är lätt för ett barn kan vara svårt för ett annat.
– Det är viktigt att kunna urskilja varje barns styrkor, så att vi kan garantera en känsla av att de lyckas. De ska känna att de duger och att deras styrkor blir uppskattade, samtidigt som ribban sätts på rätt nivå.
TES 5: VI HAR GODA FÖRUTSÄTTNINGAR ATT BLI BÄST I VÄRLDEN
I sin femte tes diskuterar Adlercreutz den positiva visionen att Finland har potential att bli bäst i världen när det gäller utbildning.
– Orsaken till att vi har klarat oss så bra är att vi har haft en jämlik skola och goda lärare. Det är centralt att läraryrket fortsätter vara attraktivt, att människor söker sig till lärarutbildningen, och att vi har kompetenta lärare i våra skolor samt tillräckligt med elever. Samtidigt måste vi fundera på arbetsro i skolan, säger Adlercreutz.
– När vi till exempel talar om mobiltelefoner handlar det inte om att blunda för digitaliseringen. Digitalisering är ett faktum. Vi behöver digitala läromedel, och vi lever i en digital värld där framtiden kommer att bli ännu mer digitaliserad. Det vi borde fundera på är i vilka situationer digitaliseringen i skolvärlden för oss framåt och i vilka situationer andra lösningar kanske skulle vara mer gynnsamma, fortsätter han.
Adlercreutz framhåller att vi är mycket välpositionerade jämfört med andra länder vad gäller till exempel utbildningens kvalitet. Våra förutsättningar är bättre, och att bli världsbäst på undervisning är fullt möjligt. Vi ska våga se det som en positiv utmaning.
FOTO: CHRISTINA SALONIUS
HÅLL TRÖSKELN LÅG
En annan stor fråga är hur SFP ska engagera fler unga i politiken. Adlercreutz ser en risk i att det nuvarande politiska klimatet skrämmer bort unga från att engagera sig i politiska partier.
– Vi behöver fundera på vilken bild av politiken vi ger, säger han och menar att den ökade polariseringen kan få unga att tveka inför att delta i debatten.
Men här är Adlercreutz också optimistisk, och tror att det finns ett stort intresse bland unga att engagera sig i frågor de brinner för. SFP kan bygga en inkluderande kultur som gör det enkelt för unga att bli delaktiga.
– Jag tror att det parti som lyckas bygga en kultur där det är lätt att ta sig in med låg tröskel kommer att klara sig bra. De partier som säger att det inte är viktigt att locka unga till politiken går en, kanske inte snabb, men oundviklig död till mötes, förklarar han.
FRAMTIDSMÖJLIGHETER
Avslutningsvis reflekterar Anders Adlercreutz om de utmaningar och möjligheter partiet står inför i dagens politiska landskap.
– Den politiska verkligheten är komplicerad och upplägget i dagens läge är inte idealiskt för ett liberalt, borgerligt parti, medger han.
Samtidigt ser Adlercreutz stora möjligheter för partiet att fylla ett behov i det finländska samhället.
– Folk vill ha lösningar, och i ett längre perspektiv söker de förståelse, inkludering och dialog. Det är något som människor strävar efter, och här ligger SFP:s möjlighet.