Joakim Strand (SFP) har nyligen tillträtt som Europa- och ägarstyrningsminister och efterträder därmed Anders Adlercreutz (SFP). Efter några månader i sin nya roll, reflekterar han om sina erfarenheter inom både ägarstyrning och EU-frågor samt visionerna för framtiden. En fråga som särskilt engagerar honom är den om Kvarkenbron, eller som den numera kallas, ”Nordic Connector” – en fast förbindelse mellan Finland och Sverige som enligt Strand kan bli avgörande för båda ländernas framtida säkerhet och ekonomiska konkurrenskraft.
FOTO: CHRISTINA SALONIUS
DEN NYA POSTEN
De första månaderna som Europa- och ägarstyrningsminister har varit intensiva men spännande för Joakim Strand. Med en bakgrund som representant för SFP i den parlamentariska ägarstyrningskommittén har han en god grund att stå på i sitt nya arbete.
– Jag har varit aktiv inom aktiebolagsvärlden, så den här delen av arbetet känns både bekant och tryggt. Samtidigt är det en väldigt intressant tid att börja på, då statens nya principbeslut för ägarstyrningen nyligen fastställdes, förklarar Strand och syftar på det grunder som kommer att styra hans beslut framöver.
Även om ägarstyrning är bekant mark för Strand, har han ändå fått sätta sig på ”skolbänken” under sommaren för att lära sig nya delar av arbetet.
– Det finns självklart mycket nytt och intressant att lära sig. Men jag känner att jag har ett fantastiskt team omkring mig som gör ett otroligt bra jobb, säger han och lyfter fram sina nya medarbetare som han beskriver som mångsidiga och väldigt kompetenta.
SAMARBETE OCH FÖRDJUPADE EU-RELATIONER
När det kommer till EU-frågor har Strand lång erfarenhet. Under sina över 20 år inom samhällsbygge har EU varit en närvarande del i hans arbete, från tidiga designprojekt som den nya Kvarkenfärjan till sitt engagemang i Horizon-projekt och teknologisk utveckling.
– EU har aldrig varit främmande för mig, berättar Strand och förklarar hur hans tidigare erfarenheter har gjort övergången till den nya rollen naturlig. Finlands roll inom EU är något han ser som både viktig och strategiskt avgörande.
– Vi måste fokusera på tre områden: att stärka Europas säkerhet, förbättra konkurrenskraften och att främja den gröna omställningen.
Strand betonar särskilt vikten av forskning och innovation, som inte bara kan stärka Finlands position inom cleantech och bioekonomi, utan också locka till sig investerare genom stabil och grön energi.
Gällande EU:s utvidgning förklarar Strand att detta är en geopolitisk och säkerhetspolitisk fråga av yttersta vikt.
– Det är tydligt att vi måste fundera över hur EU ska fungera i framtiden om och när fler länder, som Ukraina, blir medlemmar, säger han.
Det är en knepig fråga, men för Strand är Finlands alliansbyggande med likasinnade länder en avgörande strategi för att säkra nationella intressen, bland annat inom sektorer som skogsindustrin där samarbetet med Sverige är naturligt.
“Det är viktigt att vi bygger bron med fredstid i åtanke, inte krigstid.”
FRAMTIDEN FÖR KVARKEN – NORDIC CONNECTOR
En av de mest spännande delarna av Strands vision för framtiden handlar om Kvarkenbron – ett projekt som länge varit på agendan, men som nu fått ny kraft. Med Finland och Sveriges gemensamma NATO-medlemskap har frågan om en fast förbindelse mellan länderna blivit allt mer relevant, inte minst ur ett försvarsperspektiv. Men Strand understryker att projektet är mycket större än så.
– Det är viktigt att vi bygger bron med fredstid i åtanke, inte krigstid. Kvarkenförbindelsen är utan tvekan viktig och intressant när det gäller att stärka Finlands logistiska position, både för befintligt näringsliv och framtida investeringar, säger Strand.
Han beskriver Finland som en ö, där den största delen av exporten går genom ett fåtal hamnar. Strand menar att med en fast förbindelse till Sverige skulle Finlands tillgång till Europa förbättras drastiskt, särskilt med en järnväg med europeisk spårvidd. Allt som stärker förbindelserna till Sverige stärker också svenska språkets ställning i Finland.
– Men det är viktigt att komma ihåg att dessa logistiklösningar endast är medel och verktyg för en större samhällsutveckling. Själva målet är att skapa förutsättningar för nya arbetsplatser och därmed generera skatteintäkter som finansierar till exempel världens bästa specialsjukvård, berättar Strand.
– I Svenskfinland finns dessutom flera av de mest intressanta utvecklingsprojekten i Europa, bland annat initiativen inom batterivärdekedjan i Vasaregionen och det gröna stålverket i Ingå.
Den omdöpta ”Nordic Connector” skulle inte bara stärka handeln och näringslivet utan även fungera som en säkerhetsåtgärd för att trygga mat och medicinleveranser.
– Det räcker att något händer i Östersjön och trafiken stannar. Då måste vi ha ett sätt att få in mat och medicin, förklarar Strand.
HISTORISK OCH STRATEGISK BETYDELSE
Strand pekar också på Kvarkens historiska betydelse under krigstider, från jägarnas landstigning 1918 till vapen- och barntransporter under andra världskriget.
– Den kortaste vägen går via Kvarken, och det är därför förbindelsen är så strategiskt viktig, konstaterar han.
Idén om en fast förbindelse över Kvarken är inte ny.
– Det har funnits dokumenterat i över 100 år, berättar Strand och förklarar att de första utredningarna om en bro började för omkring 50 år sedan.
– Nu börjar projektet äntligen ta fart, och regeringsprogrammet innehåller en skrivning om att utreda den fasta förbindelsen.
FRAMTIDA FINANSIERING
Strand är optimistisk när det gäller projektets framtid och finansiering. Han berättar att flera globala investerare har visat intresse för att vara med och finansiera bron.
– Vi blev kontaktade av tre globala investerare redan för flera år sedan som ville vara med och finansiera förbindelsen, avslöjar han.
Strand understryker att det inte är Finland och Sverige som ensamt ska stå för kostnaderna, utan att det även kan finnas möjlighet till EU-finansiering samt bidrag från NATO:s infrastrukturfonder.
När det gäller tidsramen för ”Nordic Connector” ser Strand en ambitiös men realistisk plan:
– Om man börjar med teknisk planering imorgon, tar det inte många år att bygga bron. I dagens snabba värld måste vi våga ha höga mål. Jag tycker att man kan sikta på 2040.