Politik A-Ö: Landsbygd & Skärgård

Vi vill skapa en modern region- och landsbygdspolitik som kännetecknas av att områdena ges möjlighet och sporras till att utveckla sina egna särdrag och styrkor. Statens ska roll vara att möjliggöra och skapa förutsättningar för starkt regionalt arbete, till exempel genom infrastruktursatsningar. Finland behöver landsbygd, skärgård och stad. Livskraftiga primärnäringar och en fungerande samhällsservice utgör grunden för en levande landsbygd. I vår allt mer urbaniserade värld måste samhällets tjänster bygga på dagens, inte gårdagens, behov. Vi vill utveckla nya metoder och tjänster som sträcker sig över förvaltnings- och sektorgränserna, med ambulerande service och distanstjänster för att trygga myndighetsservicen på glesbygden. Vi vill slå vakt om landsbygdens potential för sysselsättning och företagande samt landsbygden som en god boendemiljö. Möjligheterna för året runt-boende på fritidsstugor ska vara lika i hela landet. Invånarna ska själva få välja var man vill bo och var man vill vara skriven.

Andreas Elfving

Politisk sekreterare, internationell sekreterare

Kontakt »

Bergqvist vill se smidigare tillståndsprocesser för inhemsk fiskodling

Riksdagsledamot Sandra Bergqvist (SFP) har idag lämnat in ett skriftligt spörsmål om hur regeringens målsättning om att öka konsumtionen av inhemsk fisk ska säkerställas och hur inhemsk fiskodling kunde främjas. Spörsmålet har även undertecknats av riksdagsledamöterna Anders Norrback (SFP) och Mikko Ollikainen (SFP).

Ollikainen, Norrback och Strand: Nya avfallslagen är en arbetsseger

En arbetsseger. Så beskriver de tre österbottniska SFP-riksdagsledamöterna Ollikainen, Norrback och Strand regeringens slutgiltiga förslag till ny avfallslag, som gavs idag. Målsättningen med avfallslagen är att minska på avfallsmängden och samtidigt öka på sorteringen och återvinningen. Genom lagändringen vill man uppnå bättre avfallshanteringstjänster och större tillgång på insamling av förpacknings- och bioavfall.

Bergqvist efterlyser ny beslutskultur för skärgårdstrafiken

På tisdagen kunde man i media läsa om NTM-centralen i Egentliga Finlands förslag om att framöver dra in förbindelsefartygsrutter till de öar där det inte finns permanent bosatt befolkning. Förslaget skulle konkretiseras genom den upphandlingsprocess som inleds i november gällande Houtskär-Iniö och Nagu södra ruttområde. Resultatet skulle träda i kraft i maj 2022.