Satsningar på infrastruktur är i allra högsta grad också investeringar som gagnar det finländska näringslivet.
Politik A-Ö: Järnväg
Tågtrafiken har många fördelar som gör att den är värd att satsa på. Den är miljövänlig, säker och snabb. SFP arbetar för en utveckling av tågtrafiken och ser med tillförsikt på de planerade projekt som syftar till att binda samman regioner i hemlandet och göra Europa mer lättillgängligt för såväl resenär som exportvaror. Vi vill rusta upp av tågbanor för att öka mängden snabbgående linjer och klimatvänliga trafikalternativ.
Christoffer Hällfors
Politik- och dataanalytiker, kommunsekreterare
”Huvudstadsregionen behöver en satsning på kustbanan”
Motiveringen till att inte låta lokaltågen stanna i Mankby och Bobäck haltar rejält, säger riksdagsledamot Anders Adlercreutz.
Toimijoiden määrän lisääminen on hölmöä, jos radat eivät ole kunnossa
Det är dumdristigt att öppna tågtrafiken för konkurrens om bannätet inte är i skick, anser Anders Adlercreutz, riksdagsledamot och vice ordförande för SFP.
Vi ska utveckla det befintliga
Riksdagen behandlar som bäst nästa års statsbudget. Riksdagsledamot Thomas Blomqvist har i budgetmotioner och i debatten bland annat lyft upp vikten av att utveckla befintlig infrastruktur i Västnyland.
Ministeriö otti osittain järjen käteen
Trafik- och kommunikationsministeriet meddelade på torsdagen att det tar på sig kostnaderna för lokaltågstrafiken till Sjundeå, en trafik som infördes tack vare Sjundeå kommuns enträgna arbete för att ersätta Y-tåget som drogs in för ett halvt år sedan.
Samarbete räddar IC-hållplatsen i Kyrkslätt
Tågresenärerna i Västnyland kan fr.o.m. december i år glädjas över att IC-tågen kommer att stanna i Kyrkslätt en extra gång både på förmiddagen och på eftermiddagen.
Regeringen måste ta sitt ansvar för kollektivtrafiken
Indragningen av Y-tågen var, föga förvånande, ett stort misstag.
Uttalande från Svenska Folkpartiet i Nylands kretsstyrelsemöte
SFP i Nyland oroliga över samhällsutvecklingen i Nyland utanför huvudstadsregionen
Höghastighetsbanan kostar mer än den smakar
Hellre en förbättrad kustbana än en helt ny höghastighetsbana, säger riksdagsledamöterna Anders Adlercreutz och Thomas Blomqvist.
Svenska riksdagsgruppen ifrågasätter statsrådets trovärdighet som avtalspart
Svenska riksdagsgruppen frågar I ett skriftligt spörsmål vad statsrådet tänker göra för att uppfylla sina skyldigheter att utveckla den spårbundna trafiken i Södra Finland och se till att kollektivtrafiken upprätthålls i Västra Nyland.
Partidagen 2020 i Vanda
Motion 5 – Förbättra järnvägsförbindelserna inom Österbotten
Beslut
Partidagens beslut SFP arbetar för att finansieringen av bastrafikledshållningen fortsättningsvis höjs att kollektivtrafikförbindelserna inom Österbotten förbättras att järnvägskommunikationer inom Österbotten
Partidagen 2020 i Vanda
Motion 7 – Metrobanans förlängning österut
Beslut
Partidagens beslut SFP arbetar för: att östra kustbanan från Helsingfors via Borgå-Lovisa-Kotka och österut blir verklighet goda kollektivtrafikförbindelser i allmänhet
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 20 – Från Ilmari till Pendolino
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att regional jämlikhet beaktas i alla sammanhang att hänsyn tas till miljöaspekter och ekonomiska
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 21 – Järnvägarnas betydelse för transport och miljö
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att respektera de långsiktiga investeringar som gjorts inom VR för säker kommunikation och ren miljö
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 22 – Snabbare tågförbindelser i landet och öppnad koncession – utan förbättrade stambanor?
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att kustbanan Helsingfors–Åbo får tillräcklig finansiering för underhåll men också för vidareutveckling att kustbanan skall
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 23 – Fjärrtåg mellan Åbo och Helsingfors bör stanna vid Esbo station
Beslut
Partidagen beslöt att SFP genom sina representanter i riksdagen, VR:s förvaltningsråd och övriga organ och arbetar för att tågtrafiken mellan
Partidagen 2015 i Pedersöre
Motion 44 – Farlig järnvägskorsning till hamnen i Karleby
Beslut
Partidagen beslöt att SFP verkar för att SFP, inom ramen för trafikanslagen, jobbar för att få finansiering till Södra Österbottens
Partidagen 2014 i Hangö
Motion 10 – Kustbanans framtid måste tryggas
Beslut
Svar till motion 10 och 11 Partidagen beslöt: att avtalet för Y-tågstrafiken mellan Karis och Sjundeå förlängs med åtminstone 4
Partidagen 2010 i Tammerfors
Motion 24 – VR:s svenskspråkiga service
Beslut
Partidagen beslöt att partiet via förtroendevalda i Folktinget och VR:s förvaltningsråd fortsätter att jobba för och kräva svensk service för
Partidagen 2010 i Tammerfors
Motion 35 – Ersätt kortare flygresor med tåg
Beslut
Partidagen beslöt att SFP:s företrädare i riksdag, regering och Europaparlament arvbetar för en miljömässigt hållbar och långsiktig trafikpolitik. att SFP:s
Oops, Post Not Found!
Uh Oh. Something is missing. Try double checking things.