SFP:s vice ordförande Henrik Wickström gläds över Traficoms nya rapport som slår fast att kustbanan och specifikt sträckan mellan Helsingfors och Hangö hör till ett av de bansträckor med den bästa potentialen för närtågstrafik.
Politik A-Ö: Järnväg
Tågtrafiken har många fördelar som gör att den är värd att satsa på. Den är miljövänlig, säker och snabb. SFP arbetar för en utveckling av tågtrafiken och ser med tillförsikt på de planerade projekt som syftar till att binda samman regioner i hemlandet och göra Europa mer lättillgängligt för såväl resenär som exportvaror. Vi vill rusta upp av tågbanor för att öka mängden snabbgående linjer och klimatvänliga trafikalternativ.
Christoffer Hällfors
Politik- och dataanalytiker, kommunsekreterare
Västra Nyland behöver fler tågturer – diskussioner med trafik- och kommunikationsministeriet inleds
Strax innan slutet av december ska representanter för västnyländska kustbanagruppen diskutera med trafik- och kommunikationsministeriets representanter om hur fler tågturer kunde fås till Västnyland. Målsättningen är att skapa direkt tågtrafik mellan Helsingfors och Hangö.
Wickström: Förhandlingar om att öka tågtrafiken på kustbanan inleds
– behovsutredningen för att förbättra kustbanan ska påbörjas
Wickström: Ny rapport ger stöd för utvecklandet av kustbanan
SFP:s viceorförande Henrik Wickström ser flera goda saker i en ny utredning som Nylands förbund låtit göra angående utvecklandet av tågtrafiken.
Wickström: Större satsningar på tågtrafik behövs
SFP:s viceordförande Henrik Wickström hoppas att staten i framtiden kunde satsa mer pengar på den tågtrafik man upphandlar. Enligt Wickström finns det flera spårsträckor i Finland som kunde trafikeras effektivare. Som exempel nämner han kustbanan.
Blomqvist: Viktigt att trygga tågtrafiken
Regeringen i dag har fattat ett beslut om en upphandling av tågtrafiken för en nioårsperiod fram till utgången av år 2030. Tanken är att kommunikationsministeriet ska kunna köpa persontrafik utanför Helsingforsregionens pendeltrafik för ca 30 miljoner euro i året av VR Group.
Wickström: Kustbanans framtidsvisioner får inte förbises då staten upphandlar tågtrafik
Trafik- och kommunikationsministeriet bereder som bäst sitt förslag för den tågtrafik staten ska upphandla av VR. Upphandlingen ifråga ska sträcka sig nio år framåt.
SFP ensamt om att förespråka Östra kustbanan
Finanspolitiska utskottet väljer att gå vidare med järnvägsdragningen österut via Borgå och Kouvola, den så kallade Östbanan. Beslutet som meddelades idag, torsdag 21.1, innebär att Lovisa ser ut att bli utan tågförbindelse. För Svenska folkpartiet i Nyland är beslutet en besvikelse.
Wickström vill ha svar av Trafik- och kommunikationsministeriet om kustbanan
SFP:s vice ordförande Henrik Wickström undrar när trafik- och kommunikationsministeriet ska ta ställning till kustbanan och dess öde. Enligt Wickström har ministeriet förbisett kustbanan i den framtida utvecklingen av bannätet. Trafik- och kommunikationsministeriet meddelade på tisdagen att planerna på en ny tågförbindelse mellan Åbo och Helsingfors kan gå vidare. Det blev klart när bolaget Turun Tunnin juna Oy grundades. Bolaget ägs till 51 procent av staten.
Partidagen 2020 i Vanda
Motion 5 – Förbättra järnvägsförbindelserna inom Österbotten
Beslut
Partidagens beslut SFP arbetar för att finansieringen av bastrafikledshållningen fortsättningsvis höjs att kollektivtrafikförbindelserna inom Österbotten förbättras att järnvägskommunikationer inom Österbotten
Partidagen 2020 i Vanda
Motion 7 – Metrobanans förlängning österut
Beslut
Partidagens beslut SFP arbetar för: att östra kustbanan från Helsingfors via Borgå-Lovisa-Kotka och österut blir verklighet goda kollektivtrafikförbindelser i allmänhet
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 20 – Från Ilmari till Pendolino
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att regional jämlikhet beaktas i alla sammanhang att hänsyn tas till miljöaspekter och ekonomiska
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 21 – Järnvägarnas betydelse för transport och miljö
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att respektera de långsiktiga investeringar som gjorts inom VR för säker kommunikation och ren miljö
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 22 – Snabbare tågförbindelser i landet och öppnad koncession – utan förbättrade stambanor?
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att kustbanan Helsingfors–Åbo får tillräcklig finansiering för underhåll men också för vidareutveckling att kustbanan skall
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 23 – Fjärrtåg mellan Åbo och Helsingfors bör stanna vid Esbo station
Beslut
Partidagen beslöt att SFP genom sina representanter i riksdagen, VR:s förvaltningsråd och övriga organ och arbetar för att tågtrafiken mellan
Partidagen 2015 i Pedersöre
Motion 44 – Farlig järnvägskorsning till hamnen i Karleby
Beslut
Partidagen beslöt att SFP verkar för att SFP, inom ramen för trafikanslagen, jobbar för att få finansiering till Södra Österbottens
Partidagen 2014 i Hangö
Motion 10 – Kustbanans framtid måste tryggas
Beslut
Svar till motion 10 och 11 Partidagen beslöt: att avtalet för Y-tågstrafiken mellan Karis och Sjundeå förlängs med åtminstone 4
Partidagen 2010 i Tammerfors
Motion 24 – VR:s svenskspråkiga service
Beslut
Partidagen beslöt att partiet via förtroendevalda i Folktinget och VR:s förvaltningsråd fortsätter att jobba för och kräva svensk service för
Partidagen 2010 i Tammerfors
Motion 35 – Ersätt kortare flygresor med tåg
Beslut
Partidagen beslöt att SFP:s företrädare i riksdag, regering och Europaparlament arvbetar för en miljömässigt hållbar och långsiktig trafikpolitik. att SFP:s
Oops, Post Not Found!
Uh Oh. Something is missing. Try double checking things.