Henrik Wickström, vice ordförande för SFP, hoppas att man i trafik- och kommunikationsministeriet noggrant ser över Trafikledsverkets rapport om utvecklandet av rälsförbindelserna västerut från Helsingfors. Rapporten publicerades igår och den visar att det vore mer ändamålsenligt att satsa på utvecklandet av den befintliga bansträckan mellan Helsingfors och Åbo, d.v.s., kustbanan än att bygga en ny tågbana mellan respektive stad.
Politik A-Ö: Järnväg
Tågtrafiken har många fördelar som gör att den är värd att satsa på. Den är miljövänlig, säker och snabb. SFP arbetar för en utveckling av tågtrafiken och ser med tillförsikt på de planerade projekt som syftar till att binda samman regioner i hemlandet och göra Europa mer lättillgängligt för såväl resenär som exportvaror. Vi vill rusta upp av tågbanor för att öka mängden snabbgående linjer och klimatvänliga trafikalternativ.
Christoffer Hällfors
Politik- och dataanalytiker, kommunsekreterare
Östnyland behöver sin rälsförbindelse
SFP:s vice ordförande Henrik Wickström anser att det är viktigt att man strategiskt arbetar för en rälsförbindelse längs med kusten österut från Helsingfors. Bansträckan österut och dess linjedragning var aktuell idag då Nylandsplanen behandlades av Nylands landskapsfullmäktige.
Henriksson: Dubbelspår på sträckan Helsingfors-Uleåborg ska vara målet
SFP:s partiordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson talade idag under namnbytesceremonin för Jakobstad-Pedersöre tågstation. Stationen bytte namn från Bennäs i medlet av juni, och i dagens namnbytesfest deltog bland annat kommunikationsminister Timo Harakka, direktör för järnvägstrafiken Markku Nummelin från Trafikledsverket, VR:s VD Rolf Jansson samt representanter från regionens kommuner och näringsliv.
Henriksson: Mera räls i huvudstadsregionen är en viktig klimatåtgärd
Den historiska tilläggsbudgeten som regeringen presenterade igår innehåller betydande stimulansåtgärder i form av ett stort infrastrukturpaket. Sammanlagt satsar regeringen bland annat 404 miljoner euro på nya infrastrukturprojekt, 30 miljoner på basvägnätet, 100 miljoner på kollektivtrafiken och 18 miljoner på cykelvägar.
Henriksson: Fler tåg behöver stanna i Bennäs
VR:s verkställande direktör Rolf Jansson besökte Jakobstad på inbjudan av SFP:s partiordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson. Under besöket diskuterades tågtrafiken i Jakobstadsregionen samt antalet tågturer från Bennäs station.
SFP:s ministrar: Östra kustbanan behövs
SFP:s ministrar Anna-Maja Henriksson och Thomas Blomqvist anser att den nya tågförbindelsen från Helsingfors österut som nämns i regeringsprogrammet borde gå längs kusten via Borgå-Lovisa-Kotka österut.
Henriksson: Regeringen gör märkbara trafikinvesteringar
SFP:s ordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson är mycket nöjd över att regeringen i sitt förslag till tilläggsbudget prioriterar viktiga trafikprojekt.
Minister Blomqvist: Kustbanan lyfts upp i tilläggsbudgeten
Regeringen fattade beslut om förslag till årets andra tilläggsbudget. Regeringen föreslår bland annat tilläggsanslag till basvägnätet och trafikprojekt. Bland investeringarna finns ett anslag för grundsanering av kustbanan mellan Helsingfors och Åbo.
Partidagen 2020 i Vanda
Motion 5 – Förbättra järnvägsförbindelserna inom Österbotten
Beslut
Partidagens beslut SFP arbetar för att finansieringen av bastrafikledshållningen fortsättningsvis höjs att kollektivtrafikförbindelserna inom Österbotten förbättras att järnvägskommunikationer inom Österbotten
Partidagen 2020 i Vanda
Motion 7 – Metrobanans förlängning österut
Beslut
Partidagens beslut SFP arbetar för: att östra kustbanan från Helsingfors via Borgå-Lovisa-Kotka och österut blir verklighet goda kollektivtrafikförbindelser i allmänhet
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 20 – Från Ilmari till Pendolino
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att regional jämlikhet beaktas i alla sammanhang att hänsyn tas till miljöaspekter och ekonomiska
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 21 – Järnvägarnas betydelse för transport och miljö
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att respektera de långsiktiga investeringar som gjorts inom VR för säker kommunikation och ren miljö
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 22 – Snabbare tågförbindelser i landet och öppnad koncession – utan förbättrade stambanor?
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att kustbanan Helsingfors–Åbo får tillräcklig finansiering för underhåll men också för vidareutveckling att kustbanan skall
Partidagen 2016 i Åbo
Motion 23 – Fjärrtåg mellan Åbo och Helsingfors bör stanna vid Esbo station
Beslut
Partidagen beslöt att SFP genom sina representanter i riksdagen, VR:s förvaltningsråd och övriga organ och arbetar för att tågtrafiken mellan
Partidagen 2015 i Pedersöre
Motion 44 – Farlig järnvägskorsning till hamnen i Karleby
Beslut
Partidagen beslöt att SFP verkar för att SFP, inom ramen för trafikanslagen, jobbar för att få finansiering till Södra Österbottens
Partidagen 2014 i Hangö
Motion 10 – Kustbanans framtid måste tryggas
Beslut
Svar till motion 10 och 11 Partidagen beslöt: att avtalet för Y-tågstrafiken mellan Karis och Sjundeå förlängs med åtminstone 4
Partidagen 2010 i Tammerfors
Motion 24 – VR:s svenskspråkiga service
Beslut
Partidagen beslöt att partiet via förtroendevalda i Folktinget och VR:s förvaltningsråd fortsätter att jobba för och kräva svensk service för
Partidagen 2010 i Tammerfors
Motion 35 – Ersätt kortare flygresor med tåg
Beslut
Partidagen beslöt att SFP:s företrädare i riksdag, regering och Europaparlament arvbetar för en miljömässigt hållbar och långsiktig trafikpolitik. att SFP:s
Oops, Post Not Found!
Uh Oh. Something is missing. Try double checking things.