Grunden till Finlands framgång och välfärd är en jämlik utbildning av hög kvalitet samt högklassig forskning, utveckling och innovation. Det tryggar vår framtida konkurrenskraft och sysselsättning.

Den grundläggande utbildningen ska vara inkluderande, allmänbildande och ge alla likvärdiga möjligheter inför framtiden. Var och en ska ha rätt till en offentlig grundläggande utbildning utgående från sin egen förmåga. Utbildningen ska stärka elevers förutsättningar att verka i ett ständigt föränderligt samhälle och ge dem den kunskap som stöder dem livet ut. Skolan ska motarbeta fördomar, sexism, rasism och mobbning.

Gymnasiet ska fortsättningsvis ge en bred allmänbildande utbildning. Yrkesutbildningen ger goda färdigheter i ett yrke, men utbildningen tryggar också övergången till tredje stadiet. Samarbetet med arbetslivet utvecklas ytterligare för att trygga ungdomars praktikplatser och möjliggöra läroavtalsutbildningen också för unga.

Vi vill utveckla högskoleutbildningen och -forskningen så att den kvalitetsmässigt är ledande i världen. Högskolornas autonomi ska tryggas. Högskoleutbildningen bör vara allmänbildande samt beakta arbetslivets och samhällets behov. Vi anser att staten bör ha huvudansvaret för högskolornas finansiering, men vi vill även öka incitamenten för extern finansiering. För att högskolorna ska kunna hålla sin höga kvalitet behövs långsiktig och hållbar finansiering.

Joel Sundström

Politiskt sakkunnig

Kontakt »

Adlercreutz välkomnar ny professur i ägarskap: Synsättet på ägande är i radikal förändring

Ett starkt finländskt ägande kräver kapital men också kunskap om samhället. Det handlar inte bara om att hantera kapitalet, utan i allt högre grad också om att hantera dess inverkan på samhället, säger Anders Adlercreutz, ordförande för Svenska riksdagsgruppen, om den nya professuren i ägarskap som med hjälp av privata donationer inrättas vid Aalto-universitetet.

Ollikainen: Fint att österbottniska kommuner är med i försöket om tvåårig förskoleundervisning

Riksdagsledamot Mikko Ollikainen gläds åt att de österbottniska kommunerna Kronoby, Malax, Vasa och Vörå samt Karleby i landskapet Mellersta-Österbotten hör till de kommuner som slumpmässigt valts ut till försöket om den tvååriga förskoleundervisningen. Undervisnings- och kulturministeriet genomför försöket från och med augusti 2021 till maj 2024. Försöket berör barn födda åren 2016 och 2017 i drygt 100 kommuner. Staten täcker de tilläggskostnader som detta medför för kommunerna.

Adlercreutz: Förstagångskvoterna täpper vägen till högskolestudierna

I dagens riksdagsdebatt om den förlängda läroplikten lyfte Svenska riksdagsgruppens ordförande Anders Adlercreutz fram problematiken med förstagångskvoterna i högskolornas antagning. Enligt Adlercreutz leder kvoterna till att studiestarten kan skjutas på framtiden, då ungdomar väljer att optimera för att inte mista sin status som förstagångssökande.

Psykisk ohälsa är inte samma sak som depression

I takt med att vårdköerna ökar, sjukskrivningar ökar och coronapandemin sätter sina spår i den mentala hälsan hos unga synar både SFP:s vice ordförande Henrik Wickström och Svensk Ungdoms ordförande Frida Sigfrids framtidsutsikterna. Den psykiska ohälsan har kallats Finlands dyraste folksjukdom. Hur oroliga ska vi vara?

Partidagen 2014 i Hangö

Motion 3 – Lärarbristen i Nyland

Beslut

Partidagen beslötatt SFP:s företrädare i riksdag och regering arbetar för att pengar i strukturreformspaketet anvisas för svenskspråkig klasslärarutbildning i Helsingfors,

Partidagen 2018 i Uleåborg

Motion 53 – Efter #metoo – hur vi skapar en utbildningssektor som är trygg och fri från trakasserier

Beslut

Partidagen beslöt att SFP arbetar för: att implementeringen och resultaten av anvisningarna för hantering av sexuella trakasserier och det nationella

Oops, Post Not Found!

Uh Oh. Something is missing. Try double checking things.

This is the error message in the parts/content-missing.php template.